انواع غذاهای نرم و آبکی برای افرادی کاربرد دارد که جویدن و بلعیدن غذا برای آنها امکان پذیر نیست. افرادی که به این مشکل مبتلا شده اند باید از مواد غذایی نرم و آبکی که می توان آنها را به حالت های مختلف همانند خرد شده، پوره شده وخیس خورده دربیاورند استفاده کنند. این امر در جویدن و بلعیدن مواد غذایی به آنها کمک می کند.

افرادی که به دنبال غذاهای نرم و آبکی هستند اکثرا تحت عمل های جراحی همانند : جراحی سر، گردن، اسلیو معده و یا کشیدن دندان قرار گرفته اند. اید در نظر داشته باشید که غذای نرم و مقوی برای بیمار به روند بهبود آنها کمک شایانی می کند. همچنین پزشکان متخصص برای کمک به بیماران در مسیر بهبودی رژیم های خاصی را تجویز می کنند. باید توجه داشته باشید که غذای نرم برای بیمار و رژیم های نرم در محیط های پزشکی استفاده می شود زیرا غذای نرم و مقوی برای بیمار باعث سهولت در هضم می شود.

در صورتی که پزشک به شما یک رژیم غذایی شامل انواع غذاهای نرم و آبکی تجویز کرد، در عمل کردن به این رژیم غذایی سهل انگاری نکنید. در ادامه با لستی از انواع غذاهای نرم و آبکی آَشنا می شوید.

چرا باید از رژیم غذایی نرم استفاده کنیم؟

پس از آشنایی با  مفهوم غذای نرم و آبکی حال باید بدانید که چرا پزشکان غذای نرم و آبکی را توصیه می کنند؟

متخصصان تغذیه و پزشکان برنامه غذایی نرم و آبکی را به افرادی توصیه می کنند که معده آنها قادر به تحمل غذاهای عادی و معمولی را ندارد. زیرا این رژیم غذایی شامل غذاهای نرمی و غذاهای کم کالری است که به راحتی قابل هضم هستند.

همچنین می توانید از انواع مختلف غذای نرم و خوشمزه برای افطار استفاده کنید و یا از این نوع غذاها در وعده های غذایی سبک روزانه تان، پیش غذا و یا میان وعده استفاده کنید. همانطور که گفتیم استفاده از غذای نرم برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است اما بدانید که غذای نرم برای دندان درد، کشیدن دندان و همچنین عمل بینی میتواند بسیار کاربردی باشد.

دسته ای از افراد هستند که به بیماری دیسفاژی دهان و حلق مبتلا هستند. بیماری دیسفاژی یک اختلال بلع است که در آن بیمار در فرستادن غذا به عقب دهان دچار مشکل است. این بیماری در بیشتر موارد جزو پیامدهای اختلال های مغزی یا عصبی است. استفاده از غذای نرم و یا غذای غیر جویدنی برای این بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل اینکه این افراد فقط قادر به خوردن غذاهای نرم و آبکی هستند، باید با طرز تهیه غذای مقوی برای بیمار آشنا باشید. در طبخ انواع غذاهای رژیمی نیز باید دقت کنید.

انواع مواد غذایی که در رژیم غذایی نرم قرار دارند

باید در نظر داشته باشید که در وضعیت های کلینیکی و خانگی از موارد متفاوتی استفاده می شود. اما لیست غذاهای نرم و آبکی برای درمان های کوتاه مدت بیشتر شامل فیبر پایین هستند تا باعث هضم آسان و راحت شود.

همچنین مواردی پیش می آید که بیمار نیاز دارد مدت طولانی از رژیم غذایی نرم استفاده کند، به همین دلیل ممکن است از فیبر بیشتر و طعم دهنده تر مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال برخی از افراد از غذای نرم برای ارتودنسی استفاده می کنند و به دلیل طولانی بودن مدت درمان ارتودنسی باید طولانی مدت از این رژیم استفاده کنند.

منبع