x تبلیغات
سلامت

رژیم لاغری یک ماهه

 احتمالاً برای شما هم پیش آمده که در طول روز، بارها جلوی آینه بایستید و به شکم و پهلوهای خود با ناراحتی چشم بدوزید. یا شاید پیش آمده باشد که دائماً خودتان را با زنان و مردان لاغری که در رسانه‌ها می‌بینید، مقایسه کرده و غبطه بخورید.

اما تصمیم برای کاهش وزن فقط به کلیشه‌های زیبایی محدود نمی‌شود. در واقع انگیزه‌ی اصلی برای کاهش وزن، باید سلامتی و دوری از بیماری‌های مربوط به چاقی باشد. افرادی که به دنبال انواع عمل لاغری نیستند و می خواهند با کمک یک رژیم لاغری کاهش وزن داشته باشند به دنبال رژیم لاغری یک ماهه می روند.

در ادامه شما را با انواع رژیم لاغری یک ماهه که تمامی آن‌ها استاندارد و قابل قبول هستند آشنا می‌کنیم.

انواع رژیم لاغری یک ماهه

امروزه رژیم‌های غذایی بسیاری وجود دارد که از قضا بیشتر آن‌ها مفید و موثر هستند. اما نکته‌ی اصلی این‌جا است که شما باید دنبال رژیمی بگردید که آن را دوست دارید و می‌توانید در دراز مدت به آن پایبند باشید.

رژیم لاغری کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کامل برای افرادی مناسب است که می‌خواهند وزن خود را کاهش داده و بدن سالم‌تری داشته باشند. این نوع رژیم غذایی انعطاف‌پذیر است و به شما این امکان را می‌دهد تا میزان کربوهیدرات مصرفی خود را بسته به نیازها و اهداف‌تان از رژیم غذایی تنظیم کنید.

این رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و چربی است؛ اما نشاسته، کربوهیدرات و غذاهای فرآوری شده‌ی کمی دارد. استفاده از غذاهای کم کالری دراین روش بسیار مهم است.

رژیم لاغری مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای، یک رژیم غذایی فوق‌العاده است که به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است. این رژیم غذایی به ویژه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نقش به‌سزایی دارد و همان‌طور که از اسمش مشخص است، روی غذاهایی که معمولاً در قرن بیستم در منطقه‌ی مدیترانه مصرف می‌شد، تاکید می‌کند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مقدار زیادی سبزیجات، میوه، ماهی، مرغ، غلات کامل، حبوبات، لبنیات و روغن زیتون طبیعی را شامل می‌شود. انواع غذاهای سیر کننده به شما در این رژیم به شما کمک بسزایی می کند.

رژیم لاغری یک ماهه رایگان

در رژیم لاغری یک ماهه رایگان، شما می‌توانید بدون نگرانی هر سه وعده غذایی خود را میل کنید. در این رژیم هر سه گروه کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها به میزان لازم گنجانده شده اند. گاهی حذف برخی مواد غذایی مهم نظیر چربی، کربوهیدرات و… می‌تواند باعث کمبود برخی ویتامین‌ها و مشکلات شدید کبد، کلیه، پوست و مو شود.

متأسفانه برخی از رژیم‌ها تنها با هدف سودجویی برخی افراد طراحی شده اند. شاید در دو سه روز یا هفته اول رژیم بتوانید میزان زیادی از وزن خود را کم کنید. اما باید بدانید غالب وزن از دست داده، آب بدن است که می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای کلیه شما شود. در برخی رژیم‌ها، مصرف کربوهیدرات قطع یا بسیار کم می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی نظیر خستگی، افسردی، بد خلقی و دیگر مشکلات روحی را در پی داشته باشد.

منبع: https://www.dritm.ir/

ورزش برای لاغری چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

ورزش برای لاغری از جمله راه ها و روش هایی است که نیاز به صبر زیادی دارد. بنابر این اگر برای لاغری و کاهش وزن عجله دارید باید به دنبال روش های دیگری باشید.

روش هایی همچون عمل لاغری که معروف ترین عمل لاغری ، اسلیو معده است. همچنین رژیم های لاغری سریع و یا رژیم های لاغری اصولی نیز می تواند به شما کمک کند.

اما سوالی که پیش می آید این است: کدام ورزش برای لاغری موثرتر است؟ ورزش های لاغری موضعی چه تاثیری دارند؟ در ادامه با دکتر آیتم همراه باشید تا با انواع ورزش برای لاغری موضعی آشنا شوید.

ورزش برای لاغری

برخی از افراد هستند که دچار چاقی موضعی شده اند. این امر بدین معناست که مثلا فقط در ناحیه شکم و یا فقط در ناحیه پاها دچار چاقی شده اند. این افراد اگر از انواع رژیم لاغری و غذاهای سیر کننده و همچنین از لیست غذاهای کم کالری استفاده کنند .

همچنین افرادی هستند که عمل های لاغری را انتخاب کرده اند. به این افراد توصیه می شود که از تجربه کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند هم استفاده کنند.

زمانیکه میزان کالری دریافتی شما بیشتر از میزان کالری مصرفی شما باشد، این انرژی بصورت بافت چربی در نقاط مختلف بدنتان تجمع پیدا می کند. برای کاهش وزن در این نواحی باید از بهترین ورزش برای لاغری موضعی استفاده کید.

برای مثال ورزش برای لاغری شکم و پهلو

ورزش برای لاغری پا

از ورزش های ایروبیک و هوازی می توانید به عنوان ورزش برای لاغری پا استفاده کنید. ورزش های زیادی برای لاغری هستند که جزو ورزش های هوازی هستند. تنها عاملی که مهم این است که از یک ورزش درست برای بالا بردن ضربان قلبتان استفاده کنید.

ورزش برای لاغری شکم و پهلو

ورزش برای لاغری شکم و پهلو از مهم ترین عواملی است که می تواند به شما کمک کند. شما می توانید از انواع ورزش ها همانند: چرخش روسی، پاشنه بالا،لمس پاشنه، ورزش صبحگاهی و ... بدین ترتیب می توانید سریع ترین راه لاغری شکم و پهلو را پیدا کنید.

منبع: https://www.dritm.ir/

رژیم چاقی سالم و افزایش وزن سریع

 

وقتی به یک جامعه همانند امریکا نگاه می کنیم، می بینیم که افراد زیادی از مشکلات چاقی و اضافه وزن رنج می برند. اما افرادی هم هستند که به دلیل لاغری بیش از حد دچار مشکل شده اند. لاغری به اندازه چاقی می تواند مشکل ساز باشد و سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین به این افراد یک رژیم چاقی توصیه می شود.

اما باید بدانید که چاق شدن و پیدا کردن یک رژم چاقی به معنای خوردن غذاهای ناسالم و یا فست فود نیست. بلکه برای چاق شدن نیز باید از یک رژیم چاقی اصولی استفاده کنید.

کمبود وزن به چه معناست؟

افرادی دچار کمبود وزن هستند که با محاسبه شاخص توده بدنی آنها به عددی کمتر از 18 و نیم برسیم. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که این افراد جرم بدنی کمی دارند و دچار کمبود وزن هستند. همچنین افرادی که BMI آنها بیش تر از 30 باشد، جزو دسته افراد چاق محسوب می شوند.

افرادی که دچار اضافه وزن شدید هستند و از چاقی رنج می برند، می توانند از یک رژیم لاغری سالم استفاده کنند. اما افرادی هستند که پس از استفاده از ورزش برای لاغری و رژیم غذایی برای لاغری نا امید شده و به دنبال یک راه سریع تر برای لاغری و کاهش وزن می گردند. به این افراد انواع عمل های لاغری و عمل اسلیو معده توصیه می شود.

عوارض کمبود وزن چیست؟

پیدا کردن یک رژیم چاقی مناسب بسیلر سخت است و این امر دغدغه بسیاری از افراد است. کمبود وزن می تواند به اندازه اضافه وزن و چاقی مفرد مضر باشد. می توان بیان کرد که ارتباط کمبود وزن با خطر ابتلا به مرگ زود هنگام در مردان 140 درصد و در زنان 100 درصد بیشتر بود.

لیست غذاهای چاق کننده

افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند باید از انواع غذاهای چاق کننده استفاده کنند. به صورت خلاصه و تیتروار باید بگیم که برای افزایش وزن باید از مواد غذایی پر کالری مایع مثل اسموتی ، آب میوه ، معجون و مغزها و خرما و جوانه گندم و کره بادام زمینی استفاده کنید.

برای افرادی هم که به دنبال کاهش وزن هستند، استفاده از لیست غذاهای سیر کننده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: https://www.dritm.ir/

غذای کم کالری چه کمکی به کاهش وزن می کند؟

 

استفاده و مصرف انواع غذای کم کالری برای لاغری به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار کمک می کند و همچنین باعث افزایش سرعت در کاهش وزن شما می شود. اکثر مواد غذایی که در دسته سبزیجات و میوه ها قرار دارند جزو غذاهای کم کالری محسوب می شوند.

البته باید توجه داشته باشید که اگر مجموع مواد غذایی که در طول روز مصرف می­‌کنید کم تر از نیاز بدن نباشد، شاهد کاهش وزن نخواهید بود. بنابراین صرف کم کالری بودن مواد غذایی مجوزی برای مصرف بی قاعده این خوراکی ها نیست. برای مثال رژیم لاغری یک ماهه رایگان به شما در این روند کمک زیادی خواهد کرد.

احساس سیری برای کاهش وزن و حفظ وزن مهم است، زیرا بر روی این که چقدر بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده غذا بخوریم و چقدر در وعده غذایی بعدی خواهیم خورد، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل شما باید از غذاهای سیر کننده استفاده کنید.

زمان خوردن غذای کم کالری

کسانی که به دنبال سبک زندگی سالم هستند معمولا ترجیح می دهند وعده غذایی شام کم کالری و سبک باشد. اگر میخواهید کاهش وزن داشته باشید ضمن این که شامتان باید کم کالری باشد ، زمان صرف شام را هم باید به قبل از ساعت 10 شب منتقل کنید تا منجر به تجمع چربی در بدنتان نشود و فاصله مناسب تا زمان خوابیدن برای هضم غذا داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از رژیم چاقی برای افزایش وزن خوب است؟

غذاهای کم کالری معروف

1.      سیب

این میوه پر از فیبر در رتبه بالایی در شاخص سیری غذاهای رایج قرار می‌گیرد و در رتبه پایین تر از پرتقال قرار می‌گیرد. این میوه دارای فیبر و آب بسیاری است و به عنوان یک میان وعده عالی می‌توان از آن استفاده کرد.

2.      بروکلی

این سبزی سرشار از فیبر و کم کالری است و با داشتن ویتامین‌های A ، C، E، K، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم به عنوان یک غذای فوق العاده برای مبارزه با سرطان در نظر گرفته می‌شود.

3.      خیار، کرفس و هویج

این سبزیجات پر از آب و فیبر را می‌توان به صورت خام یا با کمی هوموس مصرف کرد. به علاوه، ویتامین‌های A‌، C، Kو پتاسیم دریافت خواهید کرد.

خیار بیش‌تر از آب تشکیل شده است به همین دلیل در نصف فنجان یا 52 گرم از آن فقط هشت کالری انرژی موجود است.

نتیجه

افرادی که به کمک رژیم های لاغری اصولی و انواع غذاهای کم کالری و سیر کننده به نتیجه دلخواه نمیرسند به دنیال انواع عمل های لاغری می روند که معروف ترین و پرطرفدارترین آنها عمل اسلیو معده است. البته قبل از عمل باید عوارض عمل اسلیو معده را در نظر بگیرید.

منبع: https://www.dritm.ir/

رژیم غذایی برای بیماران و تاثیر آن در کنترل بیماری

 

رژیم های غذایی کم پروتئین در سرتاسر دنیا برای بیماری مزمن کلیوی مورد آزمایش و تجربه قرار می گیرد.

رژیم‌های غذایی کم پروتئین هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای کم‌درآمد و هم در بیمارانی که از جنبه سواد مشکل دارند، امکان‌پذیر است، و همچنین یک رژیم غذایی ایمن است، از جمله در دوران بارداری و در سنین بالا. این رژیم غذایی برای افرادی که به دنبال رژیم بیماران کلیوی می گردند بسیار کارآمد است.

رژیم کم پروتئین و تاثیر آن بر روی بیماران کلیه

بیمارانی که برایشان رژیم غذایی کم پروتئین تجویز می‌شود، تمایل بیشتری به پیروی و پایبندی به این تغییر در شیوه زندگی‌شان دارند، مشروط بر اینکه رژیم غذایی تنظیم‌شده با نیازهای فردی آن‌ها منطبق باشد. با وجود فهرست‌های زیادی که شامل گزینه‌های مختلف غذایی و توصیه‌های پزشکی است، دیگر نیازی به ارائه رژیم‌های کم پروتئین با یک منوی غذایی، یک ماده یا یک مکمل خاص، یا با سطح خاصی از محدودیت پروتئین نداریم. شواهد نشان می‌دهد که بهترین رژیم‌های غذایی‌ اغلب رژیمی هستند که خود بیماران انتخاب می‌کنند، و زیاد بر زندگی روزمره آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد و شروع دیالیز را تا زمانی که تحت کنترل بالینی دقیق و ایمن است به تأخیر می‌اندازد. منوهای رنگارنگ جمع‌آوری‌شده از سرتاسر جهان به ما یادآوری می‌کند که رژیم کم پروتئین لزوماً به معنای از بین رفتن لذت تهیه یک غذای خوشمزه نیست. بنابراین نظر نهایی به بیماران اختصاص داده شده است: رژیم‌های غذایی کم‌پروتئین می‌توانند لذت‌بخش باشند.

رژیم غذایی دیابتی برای افراد مبتلا به دیابت

برای کنترل بیماری دیابت نیاز است که بیماران از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند. داشتن یک رژیم غذایی مناسب، در کنترل بیماری دیابت، امری مهم و ضروری محسوب می‌شود زیرا در رژیم دیابتی، بهترین مواد غذایی برای مدیریت علائم دیابت انتخاب می‌گردند. داشتن یک رژیم غذایی درست و سالم، مهم‌ترین عامل پیشگیری از دیابت محسوب می‌شود. رژیم غذایی دیابتی شامل غذاهایی است که غنی از مواد مغذی، کالری و چربی کم و کربوهیدرات مدیریت شده باشد. در حقیقت رژیم غذایی دیابتی، بهترین برنامه غذایی برای اکثر افراد است. داشتن یک برنامه ریزی دقیق برای زمان صرف غذا و تناسب اندام نیز جهت مدیریت این بیماری موثر بوده و از عوارض آن جلوگیری خواهد کرد.

دلیل موثر بودن رژیم غذایی دیابتی در کنترل دیابت

داشتن یک رژیم لاغری اصولی، یکی از راه‌های اصلی تنظیم قند خون یا گلوکز است. گلوکز برای بدن منبع اصلی انرژی بوده و از کربوهیدرات موجود در غذاها گرفته می‌شود. هنگامی که سطح قند خون افزایش می‌یابد، هورمون انسولین از پانکراس به جریان خون آزاد شده و این مسئله کمک می‌کند تا بدن به طور موثر از گلوکز استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1، به میزان کافی انسولین تولید نمی‌کنند و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز قادر به استفاده درست از انسولین نیستند. به گزارش مجله پزشکی آسان طب مدیریت نادرست این بیماری، می‌تواند موجب ایجاد گلوکز در خون شده و خطر ابتلا به شرایط زیر را افزایش دهد:

·         بیماری قلبی

·         سکته مغزی

·         از دست دادن بینایی

·         نارسایی کلیه

·         قطع پا

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب به مدیریت وزن فرد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی و حفظ وزن سالم، هر دو با بیماری دیابت ارتباط دارند.

منبع : https://www.dritm.ir/

0 تا 100 یک رژیم لاغری اصولی

 

در این صفحه شما را با رژیم لاغری اصولی و کاملا علمی که (در مدت زمان مناسبی) به کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی یا BMI کمک می‌کند، آشنا می کنیم، و سپس ۸ نوع رژیم کاهش وزن موثر و شناخته شده را نیز معرفی خواهیم کرد.

کاهش وزن و لاغری به چه معناست؟

کاهش وزن از نظر پزشکی (سلامتی یا آمادگی جسمانی) به معنای کاهش اندازه شاخص توده بدنی (یا BMI) به دنبال از دست دادن مایعات، بافت چربی و یا توده‌های غیر چربی مانند رسوبات معدنی موجود در استخوان، عضله، تاندون، و دیگر بافت‌های همبند است. یعنی با از دست دادن این موارد کاهش وزن و لاغری اتفاق می افتد. برخی از افراد با استفاده از ورزش لاغری و بعضی نیز با استفاده از رژیم لاغری به کاهش وزن دلخواه خود می رسند.

رژیم لاغری اصولی چیست؟

هر نوع برنامه غذایی برای لاغری که منجر به کاهش وزن شود یک نوع رژیم لاغری در نظر گرفته می‌شود. اما لزوماً همه این برنامه ها اصولی و قابل پیروی نیستند. از این نظر، ما دو نوع برنامه غذایی برای لاغری داریم:

·         یکی رژیم لاغری اصولی و سالم

·         دیگری رژیم ناسالم و غیر اصولی.

رژیم لاغری سالم، نوعی رژیم است که در عین کمک به کاهش وزن هیچ خطری برای بدن ایجاد نکند، سلامتی ما را حفظ کرده و یا حتی ارتقاء می دهد. چنین رژیمی حتماً روی دریافت مواد مغذی و حیاتی مورد نیاز بدن تاکید دارد و ما را از مصرف آن‌ها منع نمی‌کند.

رژیم های لاغری سریع، اصولی نیز هستند؟

در این رژیم ها تلاش می شود به هر طریقی میزان کالری محدود شود، (همانند رژیم لاغری کالری شماری) فعالیت افزیش یابد و روی کالری شماری تاکید زیادی میشود. به دلیل اینکه بدن نمی تواند در مدت زمان کمی به این شرایط عادت کند قطعا دچار آسیب می شود. بنابراین رژیم لاغری سریع نمی تواند اصولی و سالم باشد.

انواع رژیم لاغری کدامند؟

رژیم لاغری پالئو

رژیم پالئو یا paleo به رژیم غارنشینی یا رژیم انسان های اولیه نیز گفته می شود. کسانی که از این رژیم پیروی می کنند معتقدند بهتر است غذاهایی بخوریم که اجداد شکارچی ما پیش از توسعه کشاورزی به عنوان غذای اصلی مصرف می کردند.

رژیم غذایی وگان

رژیم وگان یا رژیم گیاهخواری  یکی از اخلاقی ترین و موثرترین رژیم های کاهش وزن است که این روزها دیگر تنها برای کاهش وزن نبوده و برای موضوعات زیست محیطی و اخلاقی مورد علاقه است.

رژیم شوک

همانطور که می دانید امروزه رژیم های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد که ممکن است خیلی از آنها با صرف وقت و هزینه بی تاثیر باشد که بسیاری از این رژیم ها تاثیر موقتی بر روی بدن دارند. رژیم شوک برای بدن طوری طراحی شده است که تا بتواند فعالانه کالری بسوزاند  و چربی ها را آب کن.

منبع: https://www.dritm.ir/

رژیم سم زدایی و مزایا و معایب آن

 

رژیم سم زدایی یا دتاکس به منظور حذف سموم، تصفیه خون و کبد استفاده می شود و کمک شایانی به لاغری، رفع استرس و شادابی افراد می کند. برای این رژیم، باید از 5 روز قبل از شروع رژیم غذایی دیتاکس، مصرف نوشیدنی های الکل دار، قهوه، چربی های اشباع شده، قندهای تصفیه شده و کلیه غذاهای فراوری شده را حذف کنید.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم غذایی سم زدایی یک رژیم کوتاه مدت همانند رژیم  لاغری سه روزه است که جهت حذف سموم بدن طراحی شده است. این رژیم معمولا شامل یک دوره رژیم روزه داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت شامل میوه، سبزیجات، آب و آبمیوه است. گاهی این حذف سموم شامل گیاهان، دمنوش، مکمل ها و پاکسازی روده می شود.

بیشتر بخوانید: با بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان آشنا شوید.

مزایای رژیم دتاکس

·         در رژیم دتاکس و یا رژیم آب درمانی به طور طبیعی، میزان ویتامین ها و مواد معدنی با مصرف سبزیجات، آبمیوه ها و مکمل های نوشیدنی افزایش می یابد.

·         رژیم دتاکس به شما در شناسایی حساسیت های غذایی کمک زیادی می کند.

معایب رژیم دتاکس

به دلیل کالری کمی که رژیم سم زدایی دارد، افراد انرژی کمی برای انجام ورزش و فعالیت های بدنی خواهند داشت که امکان دارد سرعت متابولیسم و سطح گلوکز خون را دچار اختلال کند.

امکان دارد فرد در اثر پیروی از رژیم غذایی سم زدایی، ناراحتی های گوارشی و دفع مدفوع مکرر را تجربه کند.

دیتاکس پروتئین بسیار کمی دارد.

انواع رژیم سم زدایی بدن

انواع رژیم دیتاکس به منظور پاکسازی بدن استفاده می شود. تقریبا اکثر رژیم های غذایی سم زدا شامل روزه داری، خوردن غذاهای خاص و اجتناب از مصرف مواد مضر و مکمل ها است. از جمله رایج ترین رژیم های سم زدایی بدن عبارتند از:

رژیم لیمو

رژیم سم زدایی لیمو شامل مصرف آبلیمو به مدت یک یا دو هفته بدون غذاهای جامد است. هدف از دیتاکس لیمو حذف سموم و پاکسازی بدن می باشد. موافقین این رژیم لیمو معتقد هستند که این رژیم باعث بهبود وضعیت پوست، کاهش انرژی و کاهش وزن می شود. اما این رژیم برای همه افراد مناسب نیست و بهتر است در حالت کلی برای کاهش وزن از انواع رژیم لاغری اصولی استفاده کنیم.

ر‌ژیم سیب

یکی دیگر از رژیم های غذایی سم زدایی، دیتاکس سیب است که در بین افرادی که قصد لاغری دارند بسیار محبوب است. از جمله فواید دیتاکس سیب عبارتند از:

              تنظیم قند خون

              تاثیر بر کلسترول

              کاهش وزن

رژیم‌ سم زایی بلغم

به رژیم دتاکس بلغم، سم زدایی بدن با طب سنتی هم گفته می شود. مواد غذایی موجود در این رژیم بلغم عبارتند از:

·         تخم مرغ نیم‌ پز

·         مصرف پنیر همراه با گردو، زیره و سیاه ‌دانه

·         نان سنگک و نان جو

·         ارده کنجد همراه با عسل یا شیره انگور

·         گوشت شتر، گوسفند و گنجشک

·         ادویه‌ جات گرم مانند دارچین و زنجبیل

·         نخود

·         کدو حلوایی

منبع: https://www.dritm.ir/

با انواع مختلف رژیم لاغری سریع آشنا شوید و بهترین را انتخاب کنید.

 

افراد مختلف برای دست یابی به وزن ایده آل خود به دنبال بهترین روش لاغری می روند. برخی از ورزش لاغری و برخی نیز از رژیم لاغری استفاده می کنند. برای اینکه این کاهش وزن در مدت زمان کمتری انجام شود افراد از رژیم های لاغری سریع نیز استفاده می کنند. لاغری سریع بدون استفاده از رژیم های لاغری بر پایه دو اصل است:

1.      بنا بر دلایل ژنتیکی بدن شخص باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن نمی شود

2.      مغز و تفکر انسان قابلیت هایی باور نکردنی دارند.

پزشکان و متخصصان تغذیه در قدم اول به بیماران خود یک رژیم لاغری اصولی را پیشنهاد می کنند. اما برخی افراد به دنبال رژیم های لاغری سریع عستند. بنابر این در ادامه با 2 نمونه از رژیم های لاغری سریع آشنا می شوید و می توانید بهترین آنها را انتخاب کنید.

رژیم لاغری سریع و موثر

رژیم های غذایی با کنترل مواد غذایی مصرف شده، باعث لاغری سریع می‌شوند. تا کنون هشت رژیم غذایی کارآمدی خود را ثابت کرده و باعث کاهش وزن و خصوصا تجمع چربی در نقاط مختلف بدن شده‌اند. اسامی این هشت رژیم به ترتیب: پالئو، وگان، کم کربو، دوکان، کم چرب، اتکینز، اچ سی جی و زون بوده که هر یک مزایا و معایب خود را دارند. این رژیم‌ها را بررسی کنید تا ببینید کدام یک با شرایط شما همخوانی داشته و برای شما بهتر است. یادتان باشد که رژیم لاغری سریع تنها در صورتی مفید است که بتوانید بعد از آن، وزن خود را حفظ کنید.

رژیم پالئو

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهترین روش زندگی برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر، دنبال کردن رژیم غذایی اجداد و نیاکان غارنشین است. آنهایی که غذای خود را فقط از طریق شکار کردن به دست می‌آورند و صد البته در این راه، انرژی زیادی نیز مصرف می‌کردند. در لاغری سریع با رژیم پالئو باید از غذاهای فرآوری شده و تراریخته اجتناب کرد و مصرف لبنیات نیز به حداقل برسد.

در رژیم لاغری پالئو از مصرف غلات و لبنیات اجتناب شده و به جای آن، غذاهای مقوی و پروتئین دار، سبزیجات و میوه‌ها و دانه‌های مغذی مصرف می‌شود. طبیعتا با گذشت صدها و شاید هزاران سال از قرار گرفتن لبنیات در رژیم غذایی انسان، حذف کامل آن منطقی نبوده و باعث ایجاد بعضی کمبودها در بدن شود. با این حال، این رژیم غذایی تاثیرگذاری خود در لاغری سریع را اثبات کرده است.

رژیم وگان یا گیاه خواری

هدف اصلی رژیم غذایی وگان یا همان رژیم لاغری گیاهخواری کمک به لاغری نبوده است، بلکه بیشتر یک نوع منش و تفکر برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از کشتن حیوانات است. بنابراین، رژیم وگن بیشتر منش و تفکری است که افراد وگان (گیاه خوار)، دنبال می‌کنند. همانطور که از اسم این رژیم لاغری سریع (گیاه خواری) مشخص است، مصرف هرگونه گوشت یا فرآوردهای گوشتی در آن ممنوع است. این رژیم دقیقا بر خلاف پالئو بوده و نه تنها گوشت و فرآورده‌های گوشتی در آن ممنوع است، بلکه مشتقات حیوانی همچون تخم مرغ، عسل، آب پنیر، آلبومین و … نیز نباید مصرف شوند.

در حقیقت وگانیسم دشوارترین نوع گیاه‌خواری (وجترینیسم) است. برای لاغری در رژیم وگان، کالری ورودی به بدن محدود شده و تکیه بر غذاهای فیبرداری است که هم به دستگاه گوارش کمک می‌کند و هم احساس سیری به فرد می‌دهد. در عمل، لاغری سریع با این رژیم امکان پذیر نبوده، اما در بلند مدت و با حفظ این رژیم، می‌توان زندگی سالمتری را مشاهده نمود.

منبع

انواع غذاهای نرم و آبکی

 

انواع غذاهای نرم و آبکی برای افرادی کاربرد دارد که جویدن و بلعیدن غذا برای آنها امکان پذیر نیست. افرادی که به این مشکل مبتلا شده اند باید از مواد غذایی نرم و آبکی که می توان آنها را به حالت های مختلف همانند خرد شده، پوره شده وخیس خورده دربیاورند استفاده کنند. این امر در جویدن و بلعیدن مواد غذایی به آنها کمک می کند.

افرادی که به دنبال غذاهای نرم و آبکی هستند اکثرا تحت عمل های جراحی همانند : جراحی سر، گردن، اسلیو معده و یا کشیدن دندان قرار گرفته اند. اید در نظر داشته باشید که غذای نرم و مقوی برای بیمار به روند بهبود آنها کمک شایانی می کند. همچنین پزشکان متخصص برای کمک به بیماران در مسیر بهبودی رژیم های خاصی را تجویز می کنند. باید توجه داشته باشید که غذای نرم برای بیمار و رژیم های نرم در محیط های پزشکی استفاده می شود زیرا غذای نرم و مقوی برای بیمار باعث سهولت در هضم می شود.

در صورتی که پزشک به شما یک رژیم غذایی شامل انواع غذاهای نرم و آبکی تجویز کرد، در عمل کردن به این رژیم غذایی سهل انگاری نکنید. در ادامه با لستی از انواع غذاهای نرم و آبکی آَشنا می شوید.

چرا باید از رژیم غذایی نرم استفاده کنیم؟

پس از آشنایی با  مفهوم غذای نرم و آبکی حال باید بدانید که چرا پزشکان غذای نرم و آبکی را توصیه می کنند؟

متخصصان تغذیه و پزشکان برنامه غذایی نرم و آبکی را به افرادی توصیه می کنند که معده آنها قادر به تحمل غذاهای عادی و معمولی را ندارد. زیرا این رژیم غذایی شامل غذاهای نرمی و غذاهای کم کالری است که به راحتی قابل هضم هستند.

همچنین می توانید از انواع مختلف غذای نرم و خوشمزه برای افطار استفاده کنید و یا از این نوع غذاها در وعده های غذایی سبک روزانه تان، پیش غذا و یا میان وعده استفاده کنید. همانطور که گفتیم استفاده از غذای نرم برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است اما بدانید که غذای نرم برای دندان درد، کشیدن دندان و همچنین عمل بینی میتواند بسیار کاربردی باشد.

دسته ای از افراد هستند که به بیماری دیسفاژی دهان و حلق مبتلا هستند. بیماری دیسفاژی یک اختلال بلع است که در آن بیمار در فرستادن غذا به عقب دهان دچار مشکل است. این بیماری در بیشتر موارد جزو پیامدهای اختلال های مغزی یا عصبی است. استفاده از غذای نرم و یا غذای غیر جویدنی برای این بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل اینکه این افراد فقط قادر به خوردن غذاهای نرم و آبکی هستند، باید با طرز تهیه غذای مقوی برای بیمار آشنا باشید. در طبخ انواع غذاهای رژیمی نیز باید دقت کنید.

انواع مواد غذایی که در رژیم غذایی نرم قرار دارند

باید در نظر داشته باشید که در وضعیت های کلینیکی و خانگی از موارد متفاوتی استفاده می شود. اما لیست غذاهای نرم و آبکی برای درمان های کوتاه مدت بیشتر شامل فیبر پایین هستند تا باعث هضم آسان و راحت شود.

همچنین مواردی پیش می آید که بیمار نیاز دارد مدت طولانی از رژیم غذایی نرم استفاده کند، به همین دلیل ممکن است از فیبر بیشتر و طعم دهنده تر مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال برخی از افراد از غذای نرم برای ارتودنسی استفاده می کنند و به دلیل طولانی بودن مدت درمان ارتودنسی باید طولانی مدت از این رژیم استفاده کنند.

منبع

عوارض چاقی در پروسه بارداری

 چاقی هم بر شانس باردار شدن و هم بارداری شما تاثیر می گذارد. عوارضی که چاقی باعث ایجاد آن میشود عبارتند از:

·         سقط جنین

·         زایمان زودرس

·         دیابت

·         فشار خون بالا

·         سزارین

·         مرگ جنین

·         اضافه وزن کودک در آینده

·         موفق نبودن بارداری

·         بیماری قلبی در کودک

آیا می توان در دوران بارداری وزن کم کرد؟

کاهش وزن در دوران بارداری ممکن است یک سری عوارض خاص به خصوص برای جنین ایجاد کند. بنابراین معمولا در دوران بارداری توصیه نمی گردد. به این معنی که رژیم لاغری در بارداری  و یا رژیم شیردهی می تواند در رشد جنین اثر بگذارد و مشکلات جدی برای آن بوجود آورد.

اضافه وزن و باروری در مردان

اضافه وزن یا چاقی بسیار، می تواند باعث کاهش باروری مردان شود. در واقع رژیم لاغری اصولی در مردان دارای اضافه وزن یا چاق مفرط، می تواند تعداد و کیفیت کل اسپرم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. رسیدن به وزن سالم حداقل 3 ماه قبل از لقاح، شانس باروری را بیشتر میکند. به این دلیل که رشد اسپرم حدود 3 ماه طول می کشد و قرار گرفتن در وزن مناسب و ایده‌آل در این مدت به رشد اسپرم سالم کمک می کند.

چه مقدار وزن (BMI) برای بارداری سالم نیاز است؟

زنان باردار در دوران بارداری خود با اضافه وزن مواجه میشوند. با رشد جنین وزن مادر نیز افزایش پیدا میکند. حالا مادرانی که از قبل نیز دچار چاقی مفرط هستند و با این اضافه وزن نیز روبرو می شوند؛ ممکن است با مشکلات بیشتری برخورد کنند. در این افراد احتمال سقط جنین بیشتر میشود. درنتیجه داشتن یک شاخص توده بدنی مشخص و استاندارد، باعث داشتن یک بارداری سالم و بدون مشکلی میشود. مقدار مجاز اضافه وزن افراد در بارداری بر اساس BMI آنها عبارتست از:

·         افرادی که شاخص توده بدنی بیشتر از 30 دارند: اگر میزان اضافه وزن آنها 5 تا 9 کیلوگرم باشد، مانعی در بارداری نخواهد بود. اما اگر بیشتر باشد، باید برای کاهش وزن خود اقدام نمایند.

·         افرادی که شاخص توده بدنی 25 تا 28 یا 29 دارند: در این افراد اگر میزان اضافه وزن از 7 تا 11 کیلوگرم باشد، مانعی برای بارداری در آنها نخواهد بود.

همچنین زنان باردار باید در نظر داشته باشند که استفاده از رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری سه روزه برای رشد جنین و خود آنها در دوران بارداری بسیار مضر است. با این حال، با توجه به اینکه هر فرد مشخصه های بدنی متفاوتی دارد؛ بهتر است تحت نظر پزشک زنان و متخصصین تغذیه برای کاهش وزن و بارداری اقدام نمایید.

منبع: https://www.dritm.ir/

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 صفحه بعد